22 mars, 2009

Ett liv med reslust i blodet

Den senaste tiden har jag haft på tok för mycket tid att tänka på saker hit och dit.
Jag har tänkt mycket på mitt liv. Har gjort reflektioner om hur jag levt mitt liv och hur det lett till det liv jag lever idag. Men har även haft funderingar på hur min framtid kan komma att se ut. Börjar tro att jag kanske har fått någon form av ålderskris...

Jag ångar inte för en sekund det jag gjort hitintills . Jag är faktiskt väldigt stolt över vad jag har åstadkommit, vilket känns skönt. Men jag vet inte om jag är lycklig med det liv jag har här och nu. Det känns som om det hela tiden är något som saknas, men jag vet inte vad. Tycker hela tiden att gräset är grönare på andra sidan...
Och det komiska med det hela är att jag har känt så här "så länge jag kan minnas". Alltså jag har känt lika dant under alla de år som jag idag ser tillbaka på som lyckade. Men när jag levde dem så saknades det alltid något, (ett undantag; OZ). Är inte det konstigt?

Under alla mina resor jorden över längtade jag till ett mera stabilt liv på en och samma plats, att slippa leva ur en resväska hela tiden. Nu har jag börjat skapa just ett sådant liv. Jag bor ihop men Erik i en tvåa och har ett bra jobb. Vi har seriöst pratat om att skaffa barn, även om det får vänta ett tag till. Det känns hur bra som helst att ha all denna trygghet, men...
Har du en gång varit ute och rest som jag så kommer du alltid att vilja ha mer av den varan. Och det är där jag är nu. Känner mig till en viss grad fängslad, jag vill ge mig ut igen på fler äventyr! Visst kommer Erik och jag kunna åka iväg på semester då och då, men det blir inte samma sak. Två semesterveckor är INTE det samma som tre månaders backpackande!
Gräset är alltid grönare på andra sidan...!
Jag har pratat lite med Erik om detta, men jag vet inte riktigt om han fattar helt hur jag känner det. Det är ju inte så att jag tänker packa mina väskor en dag och bara åka iväg igen. Men det lockar och jag känner mig rastlös.

Kom på en galen lösning i duschen för några dagar sen...
Om Erik och jag hittar en lägenhet och varsitt jobb som vi trivs med. Sedan försöker man hitta ett par som har liknande intressen och en lust att ut och resa i längre perioder. Och så delar man på "sitt liv" med det paret.
Vad jag menar är att tex Erik och jag bor i lägenheten och jobbar i ett år medan det andra paret är ute och backpackar under det året. Sedan byter man! Det andra paret flyttar in i lägenheten och "tar över" Eriks och mitt jobb och så är det våran tur att backpacka ett år och så håller man på. Då skulle man verkligen få det bästa av två världar!
Tekniskt sett skulle det ju fungera, kanske praktiskt med, men det skulle bli problematiskt att fixa till.

Se...! Jag har på tok för mycket tid till att tänka på saker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar